Moby Dick (whaler)


De “Moby Dick” is in 1997 in de vaart genomen. De sloep werd in 2 winters door de roeiers zelf gebouwd. Het aluminium van de romp is slechts 2 mm dik. Het is haast onmogelijk zulk dun aluminium te lassen. Verder heeft men titanium dollen en wordt er alles aangedaan om de sloep snel te houden. De “Moby Dick” is zonder meer de meest high-tech sloep ter wereld. Alles is gemaakt op snelheid. Vereniging Roeiploeg Urk heeft met de “Moby Dick II” (nu “Jan van den Berg”) zo ongeveer alles gewonnen wat mogelijk is. Ook de “Moby Dick” is bijna altijd de snelste sloep bij de wedstrijden. Men doet sinds 1998 mee aan de “Great River Race” op de Theems in Londen. Ook daar is de “Moby Dick” de snelste In 1999 heeft de “Moby Dick” de Speedcup gewonnen tijdens de zware en lange Hanzesloepenrace Deventer-Kampen. De Urkers roeiden de 51 kilometer in 3:30:34 uur onder verhitte omstandigheden (28 graden Celcius).

In 2000 en in 2001 was de Moby Dick de snelste tijdens ‘The Great River Race’ in Londen.


  • Whaler
  • Thuishaven: Urk
  • HT nummer: geen
  • FSN nummer: 168
  • SRNL nummer: 0260
  • Bouwjaar: 1996-1997
  • Materiaal: 2 mm dik aluminium
  • Oorsprong: nieuwbouw
  • Aantal roeiers: 12H
  • Lengte over alles: 11.20 m
  • Lengte waterlijn: 11.00 m
  • Breedte: 2.08 m
  • Hoogte: 1.00 m
  • Gewicht: 470 kg
  • Vereniging: Roeiploeg Urk
  • Sleepgegevens zie actuele FSN sloepenregister
  • Laatste update: 30/12/2016